علت بی خوابی شبانه نوزادان چیست؟

بی خوابی شبانه نوزادان

علت بی خوابی شبانه نوزادان چیست

در نوزادان شب زنده دار ( نوزادانی از دیر وقت شب تا صب کاملا بیدار و هوشیار هستند ) نا منظم بودن ساعت درونی شان اجازه خواب به آنها نمی دهد ، دلیل بی خوابی شبانه نوزادان سیستم عصبی نارس آنها است.

هنگامی که شما در دوران بارداری در طول روز به اطراف حرکت می کردید ، برای نوزادی که در رحمتان بود حکم گهواره ای را داشتید که تکان می خورد.

این تکان ها باعث می شد نوزادتان در طول روز به خواب برود و شب هنگام که شما حرکت نمی کردید شروع به لگد زدن می کرد ، در این برهه نوزاد بسیار تحریک پذیر است ، شاید نتواند به تنهایی به خواب برود ، او را در آغوشتان آرام تکان دهید و در محیطی ساکت ، گردن اش را بمالید تا آرام شود ، ولی سعی کنید وقتی که هنوز بیدار است او را در گهواره اش بگذارید.

نباید عادت کند که همیشه کسی تکانش دهد تا بخوابد ، می توانید برنامه خواب نوزاد را به روش های زیر تغییر دهید.

بی خوابی شبانه نوزادان را با نکات زیر درمان کنید:

سکوت را رعایت کنید

وقتی شب می شود چراغ ها را خاموش کرده و سر و صدای اضافی را به حداقل برسانید.

حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب

نوزاد در طی حمام کردن خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود هم چنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند ، بلکه عضلاتش را ریلکس می شود اگر مادر بتواند در طی استحمام ، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد.

هم چنین مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند ، این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود.

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید ، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد ، می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید ، لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید ، تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند ، اسانس اسطوخودوس آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود.

خوابیدن نوزاد در روز

در طول روز هنگامی که وقت چرت زدن نوزاد می رسد او را در اتاق نشیمن بخوابانید و گهواره را مخصوص شب نگه دارید.

نگذارید در طول روز زیاد بخوابد به روش های مختلف سعی کنید نوزادتان را در طول روز سرگرم کنید ، مثلا او را در تخت بازی قرار دهید ، حمامش کنید ، پایش را قلقلک دهید یا برایش آواز بخوانید.

در طول روز هنگامی که فرزندتان خواب است سر و صدای روزمره تان را ایجاد کنید ، لازم نیست وقتی کودک خوابیده با نوک پنجه در اتاق راه بروید اجازه دهید به سر و صدای تلویزیون ، رادیو ، خوابیده است : اگر نوزاد بیش از حد به صدای بلند حساس است ، سعی کنید محیط خانه را هنگامی که نوزاد خواب است آرام نگه دارید ، صدای زنگ موبایل و آیفون را کم کنید و تلویزیون و رادیو را با صدای کم استفاده نمایید.

 

وبسایت آموزش آسان را بخاطر بسپارید 🙂

منبع : تله تکست شبکه سه سیما

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...