مکان های زیارتی معروف ایران

مکان های زیارتی معروف ایران

مکان های زیارتی معروف ایران

 

با توجه به وجود اعتقادات عميق و ريشه دار مذهبي در ميان ايرانيان، زيارت گاه هايي در اين كشور وجود دارد كه همواره مشتاقان بسياري از سراسر ايران به سمت زيارت آنها مي شتابند.

 

برخي از اين زيارت گاه ها، مانند بارگاه مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس، داراي ارزش معنوي و مذهبي قابل توجهي براي مسلمانان جهان هستند. به طوري كه هر ساله مسلمانان بسياري از سراسر جهان به منظور زيارت آنها به سوي ايران روانه مي شوند. در كشور ايران، اماكن زيارتي ديگری نيز وجود دارند كه از نظر منطقه اي مورد توجه قرار مي گيرند و به طور معمول زايران آنها را افراد محلي تشكيل مي دهند.

 

به عبارت ديگر،‌ زيارت، ‌از جمله اموري است كه در راس زندگاني مردم ايران قرار دارد و به عنوان يك نياز ضروري و در عين حال شرعي و مذهبي در زندگي مردم تلقي مي شود. به طوري كه بسياري از ايرانيان به مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي به صورت فردي و يا همراه با خانواده به زيارت اماكن مذهبي مي پردازند.

 

مکان های زیارتی معروف ایران ، بارگاه مطهر امام رضا (ع)

مکان های زیارتی معروف ایران ، بارگاه مطهر امام رضا (ع)

بارگاه مطهر امام رضا (ع)

از جمله زيارت گاه هايي كه داراي ارزش جهاني است و سالانه ميليون ها مسلمان از كشورهاي مختلف دنيا به خاطر زيارت اش به سوي ايران روانه مي شوند، بارگاه مطهر امام رضا(ع) است كه در استان خراسان رضوي و در شهر مشهد مقدس واقع شده است. اين بارگاه علاوه بر اين كه از نظر معنوي بسيار ارزشمند است، از نظر معماري نيز داراي ارزش ويژه اي است.

 

حضرت علی بن موسی(ع)، ملقب به «رضا»، امام هشتم شیعیان است، كه پیروان مذهب شیعه از ايشان با عنوان «امام رضا» یاد می‌کنند. امام رضا(ع)،‌ در سال 148 ه.ق در شهر مدينه متولد شد و در سال 203ه.ق در توس به شهادت رسيد. پدر امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان و مادرش تكتم نام داشت. حضرت موسي بن جعفر(ع)، به مدت 20 سال امامت شيعيان را به عهده داشت و سرانجام به دستور مأمون،‌ خلیفه عباسی به شهادت رسيد.

 

مشهد مقدس، هر ساله در سالروز ولادت و شهادت امام رضا(ع) ميزبان زايران بسياري است كه مشتاقانه به زيارت آن بزرگوار مي شتابند. شهادت، هشتمين امام شيعيان در تقويم كشور ايران،‌ تعطيل رسمي است.

 

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت معصومه (س)

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س)

فاطمه، ملقب به حضرت معصومه (س)، يكي از فرزندان حضرت موسى بن جعفر (ع)، امام هفتم شیعیان و خواهر امام رضا(ع) است.

آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدینه متولد شد و به همين مناسبت اين روز در تقويم كشور ايران، با عنوان روز دختر نامگذاري شده است. پدر حضرت معصومه(س)، در دوران كودكي ايشان به شهادت رسيد و از آن پس وي تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت.

 

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى و در پى اصرار و تهدید مأمون، خليفه عباسى دوران تبعيد امام ضا (ع) آغاز شد و يك سال پس از اين تبعيد، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادرش به سمت خراسان حرکت کرد. اما پس از چند روز اقامت در شهر قم، از دنيا رفت و امروز محل دفن ايشان، به يكي از اماكن زيارتي تبديل شده است.

 

 

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت احمد بن موسي الكاظم (ع)

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت احمد بن موسي الكاظم (ع)

حضرت احمد بن موسی الكاظم (ع)

حضرت احمد بن موسي الكاظم، ‌ملقب به شاهچراغ(ع)، فرزند امام موسي كاظم(ع)، هفتمين امام شيعيان و برادر امام رضا(ع) است كه آرامگاه ايشان در شهر شیراز قرار دارد.

 

حضرت احمد(ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم (ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بود. وي پس از تبعيد برادر بزرگوارش،‌امام رضا(ع) به مشهد تصميم گرفت براي ديدار او از راه بصره به سمت ايران حركت كند. اما به دستور مامون، خليفه عباسي،‌ لشكري به منظور مبارزه با اين حضرت و يارانش گسيل شد و سرانجام طي نبرد خونيني با سپاه خليفه عباسي به شهادت رسيد.

 

بارگاه حضرت شاهچراغ كه در استان فارس واقع شده است،‌ داراي گنبد نیلوفری است كه به طور بسيار زيبايي توسط هنرمندان ايراني كاشي كاري شده است. درون اين حرم مطهر با آینه های ریز رنگین تزيين شده است و خطوط خوش فارسی و عربی در اطراف آن مشاهده مي شود. بنای حرم حضرت شاهچراغ،‌، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، ساخته شده است. ضریح مطهر ايشان در زیر گنبد قرار دارد كه از نقره ساخته شده است.

 

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)

حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)

حضرت عبدالعظیم حسنى، در چهارم ربیع الثانی سال 173هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبدالّله بن على، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که نسبت اش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد.

 

حضرت عبدالعظیم، از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه ی معصومین(ع) و نیز از چهره های بسیار محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می رفت. دوران زندگي حضرت عبدالعظيم(ع) مقارن با امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم(ع) ، امام رضا(ع)، امام محمد تقي(ع) و امام علي النقي(ع) بوده است.

 

گرچه عباسيان در اين دوران حكومت مي كردند و با ايجاد فضاي خفقان و سخت گيري هاي ظالمانه، باعث آزار و اذيت شيعيان شده بودند،‌ اما حضور افرادي چون حضرت عبدالعظيم(ع) در آن دوران نقش موثري در پاسداری و صیانت از فرهنگ والای اهل بیت(ع) داشت.بقعه حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري واقع شده است.

 

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت دانيال نبي (ع)

مکان های زیارتی معروف ایران ، حضرت دانيال نبي (ع)

حضرت دانيال نبي (ع)

حضرت دانيال نبي(ع)، از جمله پيامبران بني اسراييل در قرن هفتم قبل از میلاد است كه نسل ايشان به داوود پيامبر(ع) مي رسد. ايشان كه داراي كتاب آسماني است، در كودكي، پدر و مادر خود را از دست داد و زني عابده پرورش و تربيت او را به عهده گرفت. دانيال نبي(ع) در زمان خود به خاطر داشتن هوش و استعداد فراوان توجه بزرگان و پادشاهان بسياري را به خود جلب كرد.

 

حضرت دانيال(ع) در سال 655 قبل از میلاد همراه با اصحاب اش توسط «نبوكد نصر» پادشاه بابل كه محل حكومت اش در شوش بود، به اسارت گرفته شد. آن حضرت بعد از مدتي اقامت در شوش وفات يافت و در همان شهر دفن شد. آرامگاه دانيال نبي(ع)، در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد . اين زيارت گاه داراي دوحیاط است و بر روی گنبد مخروطی قرار دارد كه از نوع رایج گنبدهای منطقه است . دانیال به زبان عبری معني «خدا حاكم من است» رادارد.

 

گردآوری: سایت آموزش آسان

منبع

irangreat.blogfa.com

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...