کیست های تخمدان و علائم آن

کیست های تخمدان

کیست های تخمدان و علائم آن

کیست های تخمدان کیسه های کوچک محتوی مایع اند که در تخمدان ها رشد می کنند.

بیشتر کیست ها بی ضررند ، اما بعضی از آنها ممکن است مشکلاتی نظیر پاره شدن ، خونریزی و درد ایجاد کنند و برای برداشتن آنها نیاز به جراحی باشد.

البته نوعی از کیست های تخمدان وجود دارد که فیزیولوژی نیستند و داخل آنها پر از خون است ، و از آنجا که خون ها راه خروج ندارند ،  این کیست ها با دوره های عادت ماهیانه کوچک تر نمی شوند ، بلکه بزرگ هم می شوند و در این شرایط می گوییم که کیست ، اندو مکسیوزیس است و با روش های دارویی درمان شدنی نیست.

زنان دو تخمدان دارند که محل ذخیره و آزاد کردن تخمک است.

هر تخمدان به اندازه یک گردوست و در دو طرف رحم قرار دارد.

کیست های تخمدان و علائم آن

علائم کیست تخمدان

تنها علامت کیست تخمدان ، درد های لگنی و عقب افتادن زمان عادت ماهانه است و در اغلب موارد ، فرد هیچ دردی در بدن خود حس نمی کند ، اما زمانی دارای علامت می شود که کیست دور پایه خود پیچ می خورد و در این شرایط ، مریض درد زیادی دارد.

کیست تخمدان اغلب باعث ایجاد چاقی ، عضلات و استخوان های درشت ، رویش مو بر روی صورت و بدن ، خصوصیات مردانه ، آکنه و عادت ماهیانه نامنظم می شود.

کیست تخمدان هم چنین باعث ناباروری ، افزایش ابتلا به دیابت ، سکته ها ، حملات قلبی و سرطان رحم می شود.

مطالعات ثابت کرده است دارو ها و رژیمی که برای درمان دیابت استفاده می شود و هم چنین دارو هایی که از عمل هورمون های مردانه در زنان جلوگیری می کند ، باعث جلوگیری از عوارض این بیماری می شود.

در افرادی که تخمک کامل می شود ، ولی به داخل رحم پرتاب نمی گردد ، بیماری کیست تخمدان دیده می شود.

افزایش مقدار انسولین و هورمون مردانه در این بیماری باعث می شود که تخمدان ها هورمون مردانه بسازند و باعث پیدایش آکنه و مو های ضخیم و تیره رنگ بر روی بدن می شود.

در این بیماری ، باید رژیم غذایی بر اساس غلات و دانه های کامل و سبوس دار باشد و مصرف محصولات فراوری شده و پخته ( مثل انواع شیرینی و ماکارونی ) محدود شود.

این بیماری احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد ، بنابراین دارو های ضد بارداری دارای هورمون پروژسترون برای این درمان آن تجویز می شود ، و اگر فرد مبتلا اضافه وزن دارد ، باید وزن خود را کاهش دهد.

روش های درمان

کیست های فیزیولوژی با تجویز قرص ضد بارداری LD , HD درمان می شود و در این روش با مصرف قرص ، فعالیت هورمونی تخمدان متوقف و کیست کوچک می گردد ، و چون تخمک گذاری صورت نمی گیرد ، کیست هم به وجود نمی آید.

این کیست ها اغلب پس از گذشت یک تا 3 ماه کوچک می شوند و از بین می روند.

اگر فکر می کنید دچار این عارضه اید و یکی از علائم ذکر شده را دارید ، حتما با مراجعه به پزشک زنان ، سونوگرافی از تخمدان ها و رحم انجام دهید.

 

وبسایت آموزش آسان را بخاطر بسپارید 🙂

منبع : تله تکست شبکه دو سیما

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...