چرا کودکم خوب وزن نمی گیرد

چرا کودکم خوب وزن نمی گیرد

چرا کودکم خوب وزن نمی گیرد

چرا کودکم خوب وزن نمی گیرد

بررسی دلایل عدم وزن گیری کودکان

مادران زیادی هستند که بدون توجه به نمودار رشد فرزندشان از اضافه نشدن وزن آن ها گله مندند.آن ها نگران سلامتی کودکشان هستند که مبادا به بیماری خاصی مبتلا شده باشد.

دکتر صباغی، پزشک عمومی و اطفال، پیرامون روند وزن گیری کودکان، کاهش وزن نوزاد را پس از به دنیا آمدن غیرطبیعی نمی داند و می گوید:« اکثر نوزادان در هفته ی نخست از تولد حدود ۱۰ درصد از وزن خود را از دست می دهند و پس از آن دوباره وزن می گیرند.

علی رغم نگرانی مادرها در این زمینه باید گفت که چنین پروسه ای طبیعی است و وزن نوزاد در این دوره از زندگی اش ایده آل به نظر می رسد.»

تپل بودن کودک نشانه سلامت او نیست

بیشتر والدین تصور می کنند که تپل بودن فرزندانشان نشانه سلامتی آن هاست این در حالی است که نباید به این مسئله که وزن مناسب برای کودکان یک ساله ۱۰ کیلوگرم است بی توجه بود. بنابراین نمی توان گفت که وزن گیری کودکان مهم ترین شاخص سلامت آن هاست.

دکتر صباغی هم در تائید این مطلب می گوید:« نگرانی برای کودکانی که نمودار رشدشان کم تر از ۵ درصد و بیش تر از ۹۷ درصد است، طبیعی است. اما شاخص رشد کودکانی که بین نمودارهای میانی است مطلوب است.

در واقع می توان گفت که روند وزن گیری کودکان پس از هر واکسیناسیون اتفاق می افتد و تا زمانی که اختلالی در نمودار رشد کودک پس از واکسیناسیون رخ نداده جای نگرانی نیست.

کاهش وزن در کودکان ۶ ماهه چطور اتفاق می افتد؟

کودکانی که در اوایل ۶ماهگی خود به سر می برند و به تازگی از انواع غذاها و میان وعده های کمکی بهره می برند، طبیعتا کمی دچار کاهش وزن می شوند.گاهی دیده می شود کودکانی که سن بالای ۶ ماه داشته و واکسینه شده اند نمودار رشد مطلوبی ندارند

در این صورت احتمال بر آن است که این کودکان کالری کم تری دریافت می کنند؛ بنابراین مادرانشان باید کالری غذای آن ها را افزایش دهند. مثلا می توان با افزودن کره هنگام پختن سوپ برای کودک این کمبود کالری را پوشش داد.

دلایل کاهش وزن در کودکان زیر ۲ ماه

از طرفی دکتر صباغی یکی از عوامل وزن نگرفتن نوزادان زیر ۲ ماه را عدم شیردهی صحیح مادر می داند.
رابطه وزن نگرفتن با ریفلاکس معده!

در برخی موارد عدم وزن گیری کودکان مربوط به ریفلاکس معده آن هاست.

چگونه به کودکم شیر بدهم

مادران باید بدانند که تقریبا هر ۲ ساعت یک بار به کودکانشان شیر بدهند و این جریان شیردهی باید حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد؛ ولی در اکثر مواقع دیده شده که نوزادان ۱ ماهه که در حال خوردن شیر دچار حالت خواب آلودگی و تنبلی می شوند. در این حالت مادران فریب می خورند و فکر می کنند که کودک سیر شده است.
زمان مناسب برای شیر خوردن کودک

شیر خوردن زمانی مفید است که کودک حدود ۲۰ دقیقه سینه مادر را بمکد؛ تا بتواند در ۵ دقیقه نخست قندها را دریافت کرده و چربی ها و پروتئین های شیر را در انتهای زمان شیرخوردن بگیرند تا کمک شایانی به رشدشان بشود.
نقش برخی بیماری ها در روند وزن گیری کودکان

از طرفی به گفته دکتر صباغی، دیگر عامل وزن نگرفتن کودکان می تواند بیماری هایی نظیر تیروئید و عفونت ادراری باشد. هرچند که پیشاپیش مادران در رابطه با تشخیص این نوع بیماری ها باید آموزش داده شوند و پس از تشخیص بیماری در صدد رفع مشکل فرزندشان برآیند.
کودکم یک ماه پس از تشخیص هم خوب نشد…

درصورتی که یک ماه از تشخیص مادر گذشت و روش هایی که جهت رفع بیماری قبلا به وی آموزش داده شده، تاثیرمثبتی در جهت بهبود بیماری و یا روند وزن گیری کودک نداشت، باید به پزشک مراجعه کرد تا کودک از نظر تیروئید، ذخیره آهن، عفونت ادراری و ویتامین دی مورد بررسی قرار گیرد.

چرا با وجود سلامت در آزمایش روند وزن گیری رو به کاهش است؟

البته در این میان کودکانی هم هستند که طبق جواب آزمایش ها در وضعیت مناسبی به سر می برند ولی هم چنان دچار اختلال در روند وزن گیری هستند،زیاد عرق کرده و عرق آن ها شور است. در این صورت از فرزند شما تست عرق گرفته می شود تا پزشک وجود یا عدم وجود بیماری سیستیک فیبروز را در وی تشخیص دهد.

کودکان مبتلا به سیستیک فیبروز

ناگفته نماند مادرانی که کودکانشان مبتلا به سیستیک فیبروز هستند باید بدانند که آن ها معمولا مشکلاتی نظیر مشکلات گوارشی و تنفسی حاد دارند، از این رو نیاز به توجه و دقت بیشتری برای ادامه زندگی خود دارند.

گردآوری: سایت آموزش آسان

منبع
http://7hooz.com

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...