نکاتی در رابطه با تربیت فرزندان

نکاتی در رابطه با تربیت فرزندان

مادر ، پدر یا فرزند سالاری؟! 

بدون تردید خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین با فرزندان ، در شکل گیری شخصیت و رشد اجتماعی ، عاطفی و عقلانی فرزندان نقش و اهمیت فراوانی دارد روان شناسان معتقدند محیط خانه اولین و با دوام ترین عامل در رشد شخصیت افراد یک خانواده است.

 

رابطه اعضای یک خانواده ممکن است به سه صورت محدودیت مطلق ، آزادی مطلق و عدم دخالت افراد خانواده در کار یکدیگر و نهایتا آزادی مشروط ظاهر شود که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ ها خواهیم پرداخت.

 

محدودیت مطلق

در چنین خانواده هایی معمولا یک نفر در تمام اعمال و رفتار دیگران ناظر است ، این فرد غالبا پدر ( پدر سالاری ) و در بعضی موارد مادر خانواده ( مادر سالاری ) است و گاهی نیز برادر یا خواهر بزرگ نسبت به دیگر اعضای خانواده ، با چنین روشی رفتار می کند ، در این خانواده فقط یک نفر تصمیم می گیرد و هدف را تعیین می کند ، همه باید مطابق میل او رفتار کنند او فقط حق اظهار نظر دارد و دستورش باید بدون چون و چرا از طرف دیگران اجرا گردد.

 

پیامدهای نامطلوب محدودیت مطلق

ترس و وحشت بر اعضای خانواده مستولی است و آنان احساس می کنند هیچ شخصیتی ندارند ، در نتیجه فرزندان احساس امنیت نمی کنند و وضع آن ها همیشه متزلزل است.

اعضای خانواده هدف انجام کارها را نمی دانند و جرآت نمی کنند دلیل آن ها را بپرسند.

فرزندان ظاهرا در حالت تسلیم و اطاعت از پدر و مادر خویش هستند و به طور خودکار می آموزند که همین روش را در برابر دیگران داشته باشند ، در نتیجه به بچه های هم سن یا کوچکتر از خود آزار می رسانند.

 

فرزندان در این خانواده ، افرادی متعصب خواهند بود که تحمل اندیشه های مخالف را نخواهند داشت.

چنین افرادی قدرت ایجاد ارتباط مثبت با دیگران را ندارند و در زمینه عاطفی و اجتماعی کافی رشد نکرده اند.

 

گردآوری: سایت آموزش آسان

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...