توصيه‌های آسان و ارزان برای مقابله با بوهای نامطبوع در خانه

بوهای نامطبوع در خانه

توصيه‌های آسان و ارزان برای مقابله با بوهای نامطبوع در خانه

پس از استشمام بوهای نامطبوع در خانه چه احساسي خواهيد داشت؟ به طور حتم آن‌قدر مشمئزکننده است که به راحتي مي‌توانيد آن را توصيف کنيد و از بوهاي نامطبوع آشپزخانه، سرويس بهداشتي، اتاق‌ها، کمد لباس، جاکفشي و يا خودرويتان شاکي باشيد.

براي برطرف کردن بوهاي مزاحم در خانه، اغلب مردم از اسپري‌هاي خوش‌بوکننده هوا استفاده مي‌کنند اما شيوه عمل اين اسپري‌ها به اين صورت است که در حقيقت بو را از بين نمي‌برند بلکه با بوي نافذ اسانس‌هاي مصنوعي خود، بوهاي نامطبوع را مي‌پوشانند يا اينکه مانند قرص‌هاي بوگير توالت محتوي دي‌کلروبنزن، سلول‌هاي بويايي ما را با لايه‌اي از ترکيبات روغني زيان‌آور که از خود متصاعد مي‌کنند، پوشانده و از اين طريق مانع استشمام بوي نامطبوع مي‌شوند.
پرسش اين است که چرا بايد براي رفع بوهاي نامطبوع و خوش‌بو کردن منزل، انواع مواد شيميايي خطرناک را در محيط زندگي خود رها کنيم، وقتي که طبيعت هر آنچه براي اين کار مورد نياز است، در دسترس ما قرار داده است؟ براي آشنايي با جايگزين‌هاي طبيعي همراه ما باشيد!

.
بوي نامطبوع در آشپزخانه

.
براي برطرف کردن بوي نامطبوع بعضي از مواد غذايي، به ويژه ماهي و سبزي‌هايي مانند کلم، سير و پياز در آشپزخانه، محلولي با يک نسبت مساوي سرکه و آب را در يک ظرف در باز، براي مدتي روي حرارت ملايم بجوشانيد يا اينکه کمي سرکه سفيد را در آب حل کنيد و در هواي آشپزخانه اسپري کنيد. براي برطرف کردن هم‌زمان بو و خوش‌بو کردن آشپزخانه، مقداري گياهان معطر مورد علاقه خود را در سرکه بريزيد و در ظرف در بسته نگه داريد.

پس از چند روز، سرکه معطر به دست آمده را مانند شيوه‌ ياد شده استفاده کنيد. براي خوش‌بو کردن آشپزخانه و ساير نقاط خانه، مقداري دارچين نکوبيده و ميخک طبي يا گياهان معطر ديگر مانند رزماري، اسطو‌خودوس و آويشن را در يک کيسه کتان ريخته و آن را به آرامي در آب بجوشانيد.

پوست مرکبات را دور نيندازيد. آنها را در آب بريزيد و با ملايمت بجوشانيد تا بوي خوش مرکبات آشپزخانه و ساير نقاط خانه شما را فرا گيرد. براي جذب و از بين بردن بوهاي نامطبوع در يخچال، مقداري جوش شيرين را در يک بشقاب کوچک ريخته و آن را در يخچال قرار دهيد و هر چند گاه آن را با جوش‌شيرين تازه جايگزين کنيد. قهوه خشک را نيز مي‌توانيد براي جذب بو در يخچال، مانند شيوه بالا استفاده کنيد.

براي زدودن بوي ماهي از دستان خود، کمي نمک روي يک برش ليمو ترش با پوست بپاشيد و آن را روي دستان خود بماليد و پس از مدت کوتاهي، با آب بشوييد. پس از خرد کردن سير و پياز و سبزي‌هاي ديگر، بوي تند آنان را از تخته و چاقو، با ماليدن به يک برش ليمو ترش يا کمي سرکه و سپس آب کشيدن برطرف کنيد.

براي جلوگيري از رشد قارچ‌ها و باکتري‌هاي ايجادکننده بو و آلودگي در ته سطل خود، هر بار پس از تخليه و شستشو، مقداري جوش شيرين يا نمک خشک را در ته آن بپاشيد.

.
در سرويس‌هاي بهداشتی

.
از تهويه غافل نشويد.
مخلوطي از گياهان معطر مورد علاقه خود را در يک کيسه کتان يا قوطي سوراخ شده ريخته و در حمام و توالت قرار دهيد.
گلوله‌هاي معطر درست کنيد. براي اين کار مقدار مساوي نمک را با آرد گندم مخلوط کنيد و به آن مقداري آب گرم و کمي عصاره طبيعي گياهان معطر مورد علاقه خود را اضافه و به خوبي مخلوط کنيد تا خمير سفتي به دست آيد. در صورت تمايل، با کمي رنگ خوراکي، خمير را به رنگ‌هاي دلخواه خود در آوريد.

خمير را به صورت گلوله‌هاي کوچک درآوريد و آنها را در سايه و هواي آزاد خشک کنيد. اين گلوله‌هاي رنگي و معطر را در ظروف در باز، در توالت و دست‌شويي و ساير نقاط خانه قرار دهيد.

.
بوي نامطبوع در اتاق‌ها

.
براي رفع بوي سيگار و ساير بوهاي نامطبوع در اتاق‌ها کمي سرکه را در چند بشقاب کوچک ريخته و در نقاط گوناگون قرار دهيد يا اينکه کمي سرکه سفيد را در آب حل و در هوا اسپري کنيد و يا کمي سرکه به آب داخل مخزن دستگاه بخور برقي اضافه کنيد. براي خوش‌بو کردن اتاق‌ها، چند برش ليمو ترش يا نارنج تازه را در نقاط گوناگون قرار دهيد. در زمستان، مقداري گياهان معطر يا عصاره طبيعي آنان را در آب ريخته و روي بخاري يا رادياتور قرار دهيد.

هر چند گاه، آب تبخير شده را با آب تازه جايگزين کنيد. از گلوله‌هاي معطر يا ظرف در باز محتوي مخلوط گياهان معطر استفاده کنيد. اگر بوي تند حلال‌هاي نفتي فضاي اتاق تازه رنگ‌آميزي شده را پر کرده است، به عنوان مهم‌ترين گام، پنجره‌ها را باز نگه داريد و تا خروج کامل اين بخارهاي مضر، وارد اتاق نشويد.

در صورت نبودن امکان تهويه مناسب، يک عدد پياز بزرگ را در اتاق قرار دهيد. با اين کار، بوي رنگ تازه تا حد زيادي برطرف خواهد شد. البته ممکن است براي مدت کوتاهي، بوي ملايم پياز جايگزين شود که حتما سالم‌تر و قابل تحمل‌تر از بوي حلال‌هاي نفتي است.

.
کمد لباس

.
يک پرتقال، ليمو ترش يا نارنج تازه را برداريد و تعداد زيادي ميخک طبي، در پوست آن فرو کنيد و سپس آن را در کمد لباس خود قرار دهيد تا به تدريج خشک شود. اين خوش‌بو کننده طبيعي، بيدها و بسياري حشرات ديگر را نيز از لباس‌هاي شما دور نگه مي‌دارد.
 از گلوله‌هاي معطر يا کيسه پارچه‌اي محتوي گياهان معطر استفاده کنيد.
 مقداري قهوه خشک را در يک کيسه کتاني يا يک قوطي سوراخ شده بريزيد و آن را در کمد، کشوها و قفسه‌هاي پوشاک قرار دهيد. قهوه ضمن برطرف کردن بوهاي نامطبوع، رايحه دلچسبي نيز به لباس‌هاي شما خواهد بخشيد.

.
خوش‌‌بو کردن کتابخانه

.
قرار دادن چند تکه گچ يا زغال چوب در قفسه‌هاي نگهداري کتاب‌ها، سبب کاهش رطوبت شده و به افزايش عمر کتاب‌ها کمک خواهد کرد. البته اين قطعات گچ و زغال بايد هر چند ماه يک بار عوض شوند.

.
خوش‌بو سازي کفش

.
براي از بين بردن بوي بد کفش‌هايي که مدت زيادي به پا داشته‌ايد، مقداري جوش شيرين را به داخل آنها بپاشيد و براي چند ساعت در هواي آزاد قرار دهيد. پيش از پوشيدن دوباره، با تکاندن کفش‌ها، باقي مانده جوش شيرين را از آنها خارج کنيد.

.
بوگير و خوش‌بوکننده اتاق خودرو

.
براي برطرف کردن بوهاي نامطبوع، مقداري جوش شيرين را در يک قوطي سوراخ شده ريخته و در داخل خودرو بگذاريد يا اينکه مقداري جوش شيرين خشک را روي روکش پارچه‌اي صندلي‌هاي خودروي خود بپاشيد و چند ساعت بعد آن را با جاروبرقي جمع‌آوري کنيد.
گياهان معطر يا گلوله‌هاي محتوي اسانس‌هاي طبيعي آنها، پوست ليموترش، نارنج و پرتقال، وانيل و قهوه خشک، همگي جايگزين‌هاي طبيعي و موثري براي خوش‌بوکننده‌هاي مصنوعي هستند. مقداري از هر کدام از آنها را در زير سيگاري خودرو يا هر ظرف مناسب ديگر بريزيد و از رايحه مطبوع آنها لذت ببريد.

 

گردآوری شده توسط وبسایت آموزش آسان

منبع
http://rasekhoon.net

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...