قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب تفریحی وردپرس
یکشنبه ۱۳۹۷/۰۴/۲۴

آرایش و زیبایی

سرگرمی

۵ توصیه طلایی برای بارداری سالم

بارداری سالم

پنج توصیه طلایی برای بارداری سالم

بعضی خانم ها در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند ، زیرا بارداری باعث می شود تغییراتی جدی

در بدن یک زن به وجود آید .

با توجه به اینکه بدن مادر تامین کننده تمام مواد لازم برای حیات جنین و کودک است ، دستگاه های مختلف

بدن مادر با حداکثر ظرفیت ، مشغول به فعالیت می شوند .

بارداری در واقع یک بیماری نیست ، بلکه بخشی از زندگی طبیعی یک زن است .

به همین دلیل در دوران بارداری ، داشتن یک برنامه غذایی مخصوص لازم نیست ، اما تغذیه

باید کامل و مغذی باشد.

در سه ماه اول بارداری ، قسمت های مختلف بدن با وضعیت جدید هماهنگ می شوند .

این پدیده ممکن است برای عده ای از خانم ها ی باردار مشکلات فراوان جسمی و روحی

به وجود آورد ( مثلا حالت های تهوع یا استفراغ های صبحگاهی و نا خوشایند بودن بعضی غذا ها ) .

تمام این پدیده ها ناشی از تغییرات هورمونی و البته اغلب بی ضرر است ، و هنگامی که بدن

به وضعیت جدید عادت کرد خود به خود از بین می رود .

با این حال ، فراموش نکنید که خانم های باردار باید از نظر روحی و جسمی مورد حمایت

قرار گیرند و در این میان ، خوردن غذا های مغذی برای ایشان بسیار ضروری است .

اصول تغذیه خانم های باردار ، همان تغذیه صحیح و سالم است .

افزایش وزن به سلامت مادر و جنین آسیب می رساند

پزشکان و متخصصان تغذیه همیشه خطرهای ناشی از افزایش وزن را گوشزد می کنند .

اکثر خانم های باردار چاق ، نوزادان چاق به دنیا می آورند و یکی از مشکلات زایمان ها نیز همین است .

عوارض ناشی از تغذیه زیاد در دوران بارداری ممکن است سبب افزایش فشار خون ، اختلالات

عملکرد کلیه ، مشکلات عروقی ( واریس ) و درد های عضلانی در ناحیه ران شود .

چاقی یعنی وجود کالری بیش از نیاز بدن

چاقی اصولا زمانی به وجود می آید که بدن به دلیل مصرف مواد غذایی فراوان ، بیش از

نیازش کالری دریافت کند .

نیاز به کالری در دوران بارداری بسیار کمتر از آن چه عموما تصور می شود ، افزایش می یابد .

برای مثال از چهار ماهگی بیش از ۲۶۰۰ کیلو کالری در روز و از هفت ماهگی نیز بیش

از ۲۸۰۰ کیلو کالری در روز نیاز نیست .

بهترین وسیله برای کنترل افزایش وزن ، وزن کردن به طور منظم است .

هرگز فراموش نکنید که نباید فقط در دوران بارداری به تغذیه کامل و صحیح توجه کرد ، بلکه باید

همیشه به آن توجه داشت .

تغذیه صحیح یعنی اینکه بدن انسان تمام مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را به اندازه کافی

و با نسبت های دقیق به دست آورد .

بارداری یک بیماری نیست ، بلکه بخشی از زندگی طبیعی یک زن است .

به همین دلیل در دوران بارداری به یک رژیم مخصوص نیاز نیست ، اما تغذیه باید کامل و مغذی باشد .

باید توجه داشته باشیم که تغذیه خانم های باردار مانند سایر خانم هاست و به کالری یا مواد غذایی

بیشتر ( چربی ها ، پروتیئن ها و . . . . ) نیاز ندارند ، اما احتیاج بیشتری به ویتامین ها و مواد معدنی دارند .

برای مثال ، خوردن روزانه نیم لیتر شیر ، هم پوشش دهنده کافی برای کلسیم روزانه است و هم

مواد دیگری نیز همراه دارد .

مواد غذایی که به طور معمول استفاده می شوند ، اغلب نمی توانند آهن مورد نیاز بدن خانم باردار را تامین کنند .

از چهارمین ماه بارداری ، بدن به آهن بیشتری نیاز دارد .

مصرف هفتگی جگر با مشورت پزشک ، می تواند این نیاز را پوشش دهد ، و همزمان مصرف

ویتامین c باعث می شود که آهن مواد غذایی بهتر مورد استفاده بدن قرار گیرد  .

با توجه به اینکه نیاز به آهن در خانم های باردار به طرز قابل توجهی بالاست ، با تجویز پزشک و در

صورت نیاز ، باید از قرص آهن استفاده کنند .

نمک مضر است

بدن انسان روزانه فقط به یک تا سه گرم سدیم به شکل نمک نیاز دارد ، اما متاسفانه امروزه این

ماده تا ۱۵ گرم در روز نیز مصرف می شود ، زیرا اغلب غذا ها – خواه نا خواه -مقادیر بسیاری

نمک ( نمک مخفی ) دارند و به همین دلیل باید از مصرف نمک اضافی خودداری کرد .

به اندازه کافی آب بنوشید

به اندازه کافی نوشیدنی میل کنید .

نوشیدن آب برای بدن بسیار ضروری است .

آب در واقع بخش اصلی خون و وسیله ای برای حمل مواد غذایی به تمام سلول های بدن است .

به جز آبی که همراه با مواد غذایی مصرف می شود ، روزانه تقریبا به ۲ لیتر مایعات نیاز داریم که می توان

از آب و چای که هیچ کالریی ندارند ، برای تامین مایعات بدن استفاده کرد .

در سه ماه آخر بارداری نباید بیش از میزان گفته شده آب بنوشید ، زیرا در این دوران ، بدن در حالتی است

که آب را حفظ می کند و به همین دلیل باید در مصرف نمک نیز بسیار کنترل شده عمل کرد .

نمک باعث می شود که آب برای مدت بیشتری در بدن بماند .

شش وعده غذا ، به جای سه وعده اصلی

با مصرف غذا در وعده های بیشتر ، دستگاه های مختلف بدن بهتر می توانند روی مقدار غذای مصرفی ،

عمل گوارش را انجام دهند .

علاوه بر این باید بدانیم که ضمن مصرف مواد غذایی باید به مغذی بودن آن نیز توجه کنیم ،

چون این مسئله سبب می شود که روند رشد جنین سالم و صحیح و زایمان نیز راحت باشد .

یک توصیه بسیار مفید در مورد خانم های باردار و فرزندشان -که البته ارتباط مستقیمی با

تغذیه ندارد – خودداری صد درصد از کشیدن سیگار است .

صدمات فراوان این مسئله برای مادر و جنین ، مدت هاست که به اثبات رسیده است .

البته توصیه ما این است که آن را برای همیشه ترک کنید .

فراموش نکنید که هر آن چه به سلامت مادر صدمه برساند ، سلامت جنین و نوزاد را نیز تهدید می کند .

وبسایت آموزش آسان را به خاطر بسپارید 🙂

منبع تله تکست شبکه دو سیما

مطالب تصادفی

آخرین مطالب

مطالب بیشتر