نقش تغذیه در افزایش قد

نقش تغذیه در افزایش قد

نقش تغذیه در افزایش قد

نقش تغذیه در افزایش قد

خطر کوتاه ماندن قد کودکان درحال رشد ایرانی و به ویژه دختران ، کابوسی است که خواب متخصصان تغذیه ، برنامه ریزان توسعه و هم‌چنین اولیای این کودکان را آشفته می کند.

کوتاهی قد – برعکس تصور بسیاری از افراد – بیش از این که تحت تاثیر ژنتیک باشد ، به شدت تحت تاثیر تغذیه نامناسب است و در واقع ژنتیک و تغذیه نامناسب هم چون دو تیغه یک قیچی ، قد کودک را مورد تهاجم قرار می دهند.

در دهه های گذشته ، رشد باور نکردنی قد در کودکان مهاجران آسیایی که در کشورهای اروپایی به دنیا آمده و رشد کرده بودند ، ثابت کرد که رشد ناکافی قد والدین آن ها نه به دلیل ژنتیک ، بلکه به دلیل تغذیه نامناسب بوده است.

کوتاهی قد کودکان ممکن است در دو مرحله قبل از تولد ( مرحله جنینی ) و پس از تولد و یا در هر دو مقطع اتفاق افتد.

در دوران بارداری ، نقش مادر خیلی اهمیت دارد ، به طوری که مشخص شده است مصرف ناکافی ریز مغذی ها و استعمال دخانیات در دوران بارداری ، به رشد ناکافی و کم وزنی کودک در هنگام تولد می انجامد.

پروتیئن برای ساختمان سلول ها بسیار ضروری است و اگر غذاهای مصرفی نتوانند پروتیئن کافی را تامین کنند ، رشد کودک متوقف می شود یا کاهش می یابد.

بنابراین علاوه بر انرژی ، وجود چندین اسید چرب ضروری ( که در اغلب چربی ها و به ویژه چربی ماهی ها و روغن های گیاهی وجود دارد ) به انضمام چندین اسید آمینه ضروری ( که در ساختمان پروتیئن ها وجود دارند ) و هم‌ چنین ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی برای رشد و نمو کافی کودکان لازم است.

مصرف طولانی مدت غذاهایی که پروتیئن آن ها کیفیت پایینی داشته باشد و در نتیجه تمام اسیدهای آمینه ضروری را به حد کافی برای بدن کودک تامین نکند ، به کندی یا توقف رشد کودک می انجامد.

البته مصرف غذاهایی که چربی زیادی داشته باشند هم موجب می شود که پروتیئن ها در حد نیاز به بدن کودکان نرسد و همین برای رشد آن ها مشکل ساز خواهد بود.

برخی مطالعات نیز نقش کمبود روی را در کاهش رشد قدی نشان داده اند.

کمبود متوسط تا شدید ویتامین ” آ ” ، آهن ، کلسیم و ید نیز در از رشد ماندگی کودکان نقش شناخته شده ای دارد.

در اوایل قرن بیستم ، کمبود شدید روی به دلیل عوارضی هم‌چون کوتاهی قد ، کمی رشد غدد بدن ، اختلال عملکرد ایمنی ، اختلالات پوستی ، نقص عملکرد شناختی و بی اشتهایی شناخته شد.

منابع مهم روی عبارت از گوشت ها ، حبوبات ، مغز دانه ها و غلات کامل است.

لازم به یادآوری است که برای هر نوع تغییر جدی در وضعیت تغذیه کودکان در حال رشد ، مشاوره با متخصص تغذیه ضرورت دارد.

در ضمن ، برخی از افراد سودجو مدعی می شوند که با تزریق برخی هورمون ها یا دیگر مواد ، از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری و در نتیجه به مدت زمان رشد قدی آن ها افزوده می گردد.

این نکته نیز از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته و استفاده از این مواد ممکن است ضررها و لطمات جبران ناپذیری به بدن دختران وارد می سازد.

 

گردآوری : سایت آموزش آسان

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...