علت گرفتگی بینی چیست؟

علت گرفتگی بینی

علت گرفتگی بینی و درمان آن

خیلی از افراد تقریبا در تمام طول زندگی دچار نوعی گرفتگی بینی خفیف هستند و به جای آنکه برای یافتن علت این عارضه آزار دهنده و درمان آن اقدام کنند ، به نوعی همزیستی با آن دست می یابند و هر ساعت یا چند ساعت یک بار ، با شدت ، به تخلیه بینی خود اقدام می کنند

برخی دیگر از افراد هم مداوم دست به قطره های بینی می برند و با چکاندن چند قطره از آن در بینی ، برای چند ساعتی از تنفسی راحت لذت می برند ، غافل از آنکه نا آگاهانه خود را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهند.

از قطره بینی نباید به طور دائم برای رفع گرفتگی بینی استفاده کرد ، چرا که استفاده طولانی مدت از این قطره ها هم وابستگی ایجاد می کند و هم به مرور ، به مخاط بینی آسیب می زند ، مژک های داخل بینی را از کار می اندازد و به تشدید گرفتگی بینی منجر می شود.

علت گرفتگی بینی

بسیاری از افراد نمی دانند که باید از بینیشان در مقابل تغییرات شدید دمای هوا مراقبت کنند ، زیرا بینی عضو بسیار حساسی است که دمای هوایی را که وارد ریه ها می شود ، تنظیم می کند ، یعنی وقتی در هوای سرد قرار می گیرید ، بینی تلاش می کند دمای هوای طبیعی ورودی به ریه ها را حفظ کند ، اما اگر دمای هوا سردتر یا گرم تر از حد متعادل بینی باشد ، باعث گرفتگی بینی و آب ریزش مخاط آن می شود.

به بیان دیگر ، سرما با افزایش و غلیظ شدن مخاط های بینی و ریه ، باعث گرفتگی می شود و در این شرایط ، بافت بینی تحریک و به بروز واکنش حساسیت زا منجر می گردد.

در برخی از کودکان ، انحراف تیغه بینی ، بزرگی شاخک های بینی ، اشکالات جنینی و نیز وجود تومور های خوش خیم یا بدخیم ممکن است علت گرفتگی بینی باشد.

از سوی دیگر ، بزرگی لوزه سوم با وجود یک جسم خارجی در بینی کودک از عوامل اصلی گرفتگی بینی محسوب می شود.

بر این اساس ، ترشح یک طرفه و بدبو از بینی کودک ، احتمال گرفتگی این عضو با جسم خارجی را افزایش می دهد.

البته گرفتگی یا احتقان بینی در بسیاری از افراد ، معمولا با سرماخوردگی معمولی ، عفونت سینوسی ، آنفلو آنزا و حساسیت یا آلرژی در ارتباط است و ایجاد هر یک از این عوامل ممکن است باعث بروز گرفتگی بینی شود.

هر یک از این موارد ، گاهی حتی تنفس را برای شخص مبتلا به تورم مخاط بینی ( رینیت ) مشکل می کند و به این دلیل فرد باید مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد.

در برخی افراد ، حساسیت به برخی مواد هم چون گرد و غبار ، گرده های گل و گیاه ، گرده های ریز موی حیوانات ، مواد غذایی پر ادویه و قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث بروز گرفتگی و حتی تشدید گرفتگی بینی می شود.

عوامل دیگری از جمله مشکلات هورمونی ، عوارض مصرف برخی داروها و مهم تر از آن قرار گرفتن در دوره های همراه با استرس های روحی و روانی نیز گاهی در گرفتگی بینی موثر است.

نکته مهم این است که بینی خود را با شدت تخلیه نکنید ، از آنجا که بینی به گوش میانی متصل است ، وارد آمدن فشار ناگهانی به پرده گوش با تخلیه شدید بینی ، ممکن است به پرده گوش آسیب بزند و در مواردی به پارگی آن منجر شود.

به همین علت ، شست و شوی بینی با سرم های نمکی به طور روزانه و هر چند ساعت یک بار توصیه می شود.

گرفتگی بینی را درمان کنید

گرفتگی بینی درمان نشده گاهی به بیماری هایی چون مشکلات خواب ، عفونت گوش ، آسم و حتی عوارضی چون خر خر کردن می انجامد.

هم چنین اکثر افرادی که دچار گرفتگی بینی هستند ، معمولا با دهان باز تنفس می کنند و همین امر باعث خشکی دهانشان می شود.

رفع گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان نیز از نظر تنفسی بسیار اهمیت دارد.

در مواردی که علت گرفتگی بینی از طریق معاینه قابل تشخیص نباشد ، از طریق آندوسکوپی ، رادیو گرافی و سی تی اسکن می توان مشکل را ارزیابی و برای تجویز درمان های دارویی یا حتی جراحی تصمیم گیری کرد.

البته جراحی انحراف یا پولیپ بینی هم همیشه به نفع بیمار نیست و انجام دادن آن باید در صورت ضرورت و به صلاح دید پزشک متخصص صورت بگیرد.

 

وبسایت آموزش آسان را بخاطر بسپارید 🙂

منبع : تله تکست شبکه دو سیما

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...