بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان نمی‌کنند.

درک شخصیت‌تان می‌تواند دیدگاه‌هایی را راجع به نقاط ضعف و قوت‌تان به شما بدهد و حتی می‌تواند به شما درکی از اینکه دیگران شما را چطور می‌بینند بدهد.

اکثر روان‌شناسان مدرن بر سر این مسئله به توافق رسیده‌اند که فقط ۵ نوع شخصیت اصلی وجود دارد و هرکس درجاتی از این تیپ‌های شخصیتی را از خود نشان می‌دهد؛ در ادامه با معرفی این ۵ تیپ شخصیتی با ما رو همراه باشید.

 

با 5 نوع تیپ شخصیتی عمده در جهان آشنا شوید، شما کدام هستید؟

 

۱. با وجدان و وظیفه‌شناس(Conscientiousness)

افرادی که بسیار وظیفه شناس و با وجدان هستند، با کفایت، منظم، قابل اعتماد و خودکفا نیز هستند. آنها ترجیح می‌دهند که امور را از پیش برنامه‌ریزی کرده و به دنبال بزرگ‌ترین دستاوردها بروند. افرادی که این ویژگی‌ها را ندارند این گونه افراد را لجباز و وسواسی می‌بینند.

واقعیتی جالب: مطالعات نشان می‌دهند که ازدواج با فردی که خیلی وظیفه شناس است موفقیت شما را در محل کار افزایش می‌دهد. یک همسر وظیفه شناس بهره‌وری شما را افزایش داده و باعث می‌شود به بیشترین چیزها برسید.

 

۲. برون گرا(Extroversion)

افرادی که خیلی برون گرا هستند از فعالیت‌های اجتماعی انرژی میگیرند. آنها پرحرف و معاشرتی هستند و با در مرکز توجه بودن احساس راحتی می‌کنند. دیگران ممکن است آنها را سلطه طلب و به دنبال توجه دیگران ببینند.

واقعیتی جالب: در جست و جوی یک دست دادن قوی باشید. مطالعات نشان می‌دهند که مردانی که قوی دست می‌دهند بیشتر برون گرا هستند و کمتر عصبانی می‌شوند ولی برعکس این قضیه درمورد زنان صدق نمی‌کند.

 

۳. سازگاری(Agreeableness)

کسانی که سازگاری بالایی دارند قابل اعتماد، مهربان و با محبت هستند. آنها اغلب متعهد به فعالیت‌های داوطلبانه و نوع دوستانه هستند. دیگران ممکن است آنها را ساده لوح و به شدت دستخوش عوامل خارجی ببینند.

واقعیتی جالب: به دنبال سرمایه گذارانی که به شدت سازگاری دارند بگردید. مطالعات نشان می‌دهند که سرمایه گذاران سازگار به احتمال کمتری پول‌هایشان را در معاملات ریسکی از دست می‌دهند. از یک سرمایه گذار خیلی اپن هم اجتناب کنید، چراکه این گونه افراد اعتماد بنفس بیش از حدی داشته و بروز رفتارهای ریسکی در میان آنها شایع است.

 

۴. روشن فکر بودن نسبت به تجربه (Openness to Experience)

افرادی که خیلی روشن فکر هستند به خاطر طیف گسترده‌ی علایق و تصورات زنده‌شان شناخته شده هستند. آنها کنجکاو و خلاق بوده و اغلب تنوع را بر کار روتین ترجیح می‌دهند. دیگران ممکن است آنها را غیرقابل پیش‌بینی و نامتمرکز ببینند.

واقعیتی جالب: روشن فکر بودن تنها ویژگی شخصیتی‌ای است که جهت‌گیری‌های سیاسی را پیش‌بینی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که خیلی روشن فکر هستند بیشتر آزادی‌خواه بوده و به احتمال بیشتری عقاید سیاسی خود را بروز می‌دهند.

 

۵. روان رنجور خویی(Neuroticism)

افراد روان رنجور خو، درجات بالایی از بی‌ثباتی عاطفی را تجربه می‌کنند. آنها واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر بوده و احساسات ناخوشاند بیشتری از جمله اضطراب از خود نشان می‌دهند. افراد دیگر ممکن است آنها را بی‌ثبات و ناامن ببینند.

واقعیتی جالب: افراد روان رنجورخو با پست‌کردن عکس‌های زیاد از خودشان به دنبال پذیرفته شدن می‌گردند.

 

درک مبانی شخصیت

شخصیت افراد معمولا در طول زمان ثابت می‌ماند ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در ۷ سالگی دارید احتمالا در بزرگ‌سالی هم قابل رویت خواهند بود. البته که می‌توانید برخی ویژگی‌های شخصیتی‌تان را عوض کنید اما این کار به تلاش زیادی احتیاج دارد ولی در عین حال اکثر دانشمندان موافق‌اند که این موضوع امکان پذیر است.

 

گردآوری: سایت آموزش آسان

منبع
http://www.beytoote.com

پاسخی بنویسید

ایمیل شما منتشر نمی شود.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش روتوش عکس با برنامه کم حجم (کلیپ)

قبل از خرید حتما مطالعه کنید این آموزش با گوشی قابل استفاده نیست و برنامه ...